Hvorfor er Google Analytics vigtigt?

 In Uncategorized

Som en virksomhedsejer er det vigtigt at have en hjemmeside eller en webshop. Dette kan hjælpe din virksomhed med at få flere kunder i butikken og dermed få mere succes. Men der er mange andre faktor som spiller ind.

Udover at din hjemmeside skal være moderne og brugervenlig for forbrugerne. Så er det også vigtigt at du som ejer af hjemmesiden får nogle svar på, hvordan folk bruger din hjemmeside.

Det handler nemlig ikke kun om at investere i en hjemmeside og tro at det er nok – nej! En hjemmeside er et godt værktøj at bruge for at få flere kunder på, men en hjemmeside skal også bruges korrekt før du får resultater.

Når du som ejer af hjemmesiden har et overblik over trafikken på din hjemmeside. Så har du også nemmere med at sigte efter de forskellige mål. Du har mulighed for at se hvor mange besøgende din hjemmeside får og hvor mange af de besøgende vender tilbage. Du har også mulighed for at se hvor lang tid folk er på din hjemmeside. Hvis tallet er for lavt – skal du begynde og overveje at få hjælp til din design og indhold.

Vi har erfaring – og kan derfor hjælpe dig igang.

Sådan kommer du igang…

Inden du kan begynde analyserer din hjemmeside, skal du oprettet en Google-konto, og installere din sporingskode og vent i cirka 24 timer, før resultaterne begynder at blive vist. For at gøre dette skal du naturligvis have adgang til kildekoden på dit websted eller spørg din webudvikler om hjælp.

Hvad Google Analytics viser dig

Når sporingskoden er på plads vil du få et overblik over trafikken på din hjemmeside. Som standard har Google selv valgt nogle former som giver dig informationer. I starten kan det være svært at finde ud af hvilke former der er mest nyttige for dig. Men det at du bare har noget at kigge efter – giver dig et lille overblik over trafikken på hjemmesiden.

Hvorfor er Google Analytics vigtig

  • Sidevisninger – Gør præcis hvad det siger – dette vil vise dig, hvor mange visninger dit website har fået på daglig basis.
  • Sider pr. Besøg – Dette funktion er en af de vigtigste. Den fortæller dig hvor mange sider har den besøgende været på, mens han eller hun har været på din hjemmeside. Den information kan være nyttig for at se hvilke sider der er mest besøgt.
  • Afvisningsfrekvens – Informationen fra denne funktion kan være både god og dårlig. Den fortæller dig i procenter, hvor mange der forlader din hjemmeside eller landsingsside, så snart de har besøgt den. Man siger hvis Afvisningsfrekvens er over 50% er det skidt, men der er flere oversager til hvorfor de besøgende forlader din hjemmeside efter et kort besøg. Det kan enten være at de har fundet hvad de kom efter, eller at de ikke syntes om hjemmesiden.
  • Gennemsnitlig tid på webstedet – Titlen taler for sig selv. Den informerer dig om hvor lang tid folk i gennemsnittet bruger på din hjemmeside når de besøger den. Jo mere indhold du har på din hjemmeside, jo længere tid vil folk bruge på din hjemmeside. Og jo længere tid folk er på din hjemmeside, og jo større er din chance for succes.
  • Nye besøgende – Se hvor mange nye besøgende din hjemmeside har fået over den sidste stykke tid.
  • Trafikkilder – For dem, der aktivt engagerer sig i forskellige former for social media marketing, gæst blogging og endda mobil marketing; At vide, hvad der virker, er afgørende. Trafikkilder vil afsløre, hvilke ruter der giver mest succes, så du kan forfine din online strategi.
  • Søgeord – Dette er en fantastisk funktion for dem, der aktivt engagerer sig i SEO. Er der effekt på dine søgeord som du har brugt? Rammer de den rigtige målgruppe du sigter efter?
  • Op Page og Posts – Disse funktioner er en fantastisk måde at afgøre, hvad der virker på dit websted. Hvilke sider og hvilke indlæg er de mest populære?

 

Som du kan se for oven, så giver Google Analytics dig en grundig indsigt i dit websted og de resultater, du har brug for. Ved hjælp af disse analyser står du i en bedre position for at bestemme, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Ved at blive gjort opmærksom på ruten din hjemmeside tager, kan det hjælpe dig med at opnå resultater.

Det handler om at opnå mål…

Formålet med alt det ovenstående er selvfølgelig at sikre, at du som virksomhedsejer kan overvåge din onlineaktivitet for at sikre, at den bevæger sig i den rigtige retning. Google hjælper processen med sine ‘Mål’, som du kan oprette dig selv for at måle, hvor godt dit websted udfører.

 

Recent Posts

Leave a Comment